Velkommen til Centralkirkens menighetskonferanse (årsmøte), torsdag 4. mai kl. 19!

På menighetskonferansen blir rapporter, regnskap og valg behandlet.
Årets menighetskonferanse blir historisk.
På konferansen for ett år siden ble det gjort et enstemmig intensjonsvedtak om at Metodistkirken på Bjølsen, Metodistkirken på Grünerløkka og Centralkirken fra august 2023 skal ha felles gudstjenester, og at de tre menighetene skal slås sammen fra sommeren 2024.
På årets menighetskonferanser skal vi gjøre endelige, formelle vedtak om sammenslåing. Bakgrunnen beskrives slik av fusjonsprosjektets styringsgruppe:
«Etter vedtak fattet på menighetskonferansene i 2022 har metodistmenighetene i Oslo igangsatt et planleggingsarbeid for å forberede sammenslåingen av de tre menighetene til en menighet fra 1. august 2024.  Det er nødvendig å forankre arbeidet som hittil er gjort i samarbeidsprosjektet og å treffe bindende vedtak om sammenslåing. Menighetskonferansen våren 2023 i de tre metodistmenighetene i Oslo inviteres derfor til å treffe sammenfallende vedtak.» 
 
Vedtaksforslaget som Centralkirkens menighetskonferanse skal ta stilling til er følgende:

1.  Metodistkirken i Norge, Centralkirken Oslo, slår seg sammen med Metodistkirken i Norge, Bjølsen menighet og Metodistkirken i Norge, Grünerløkka menighet til en felles menighet fra 1. august 2024.

2.  Menighetens eiendommer, eiendeler, økonomiske midler og forpliktelser overføres den nye menigheten fra 1. august 2024.
 
Rapportheftet til menighetskonferansen legges ut i kirkens vestibyle fra søndag 23. april. I tråd med menighetens ønske om å være en «grønn menighet», blir rapportheftets innhold også lagt ut her på Centralkirkens nettside.
Menighetskonferansen ledes av vår tilsynsprest, Knut Refsdal.
Alle, både medlemmer og venner av menigheten, er hjertelig velkommen til menighetskonferansen.
I forkant av konferansen, fra klokka 18.30, serveres kaffe og noe godt å bite i.
Vel møtt!

 

Jan Arild Holbek
menighetsrådets leder
Forslag til vedtak på menighetskonferansen:
 
Styringsgruppens mandat, oppgaver og milepæler
Styringsgruppen har ansvaret for å legge planer for den nye sammenslåtte menigheten i perioden frem til 1. august 2024. Prosjektledelsen er sekretariat for styringsgruppen og leder arbeidet. Menighetskonferansen i menighetene er organet som gir fullmakt til styringsgruppens arbeid. For å realisere sammenslåingsprosjektet er det nødvendig at Styringsgruppen har et definert mandat. 
 
Styringsgruppen har følgende mandat:
Styringsgruppen er menighetenes øverste felles arbeidsorgan for å realisere intensjonen om sammenslåing av menighetene fra august 2024. Styringsgruppen treffer de nødvendige vedtak underveis i prosessen som forankres i menighetsrådene og til slutt godkjennes i den nye menighetens menighetskonferanse. Styringsgruppen opphører ved første menighetskonferanse i ny menighet.
 
Styringsgruppens arbeidsoppgaver:
  • via Prosjektledelsen sørge for god prosjektgjennomføring, herunder avklaring av formelle beslutningsprosesser, fullmakter og delegasjoner,
  • opprette interimskomiteer i prosjektperioden for å planlegge og forberede etablering av ny menighe,.
  • innstille til første menighetskonferanse i ny menighet på følgende saker:
    • menighetens organisatoriske struktur under hensyn til menighetens visjoner, mål, arbeid og aktivitetsnivå
    • mål og arbeidsplaner for menigheten herunder «Rammeverk for innhold og strategi»
    • valg av permanente komiteer
    • forslag til budsjett
    • forslag til stillingsstruktur og antall ansatte i den nye menigheten
    • lokalisering av ny menighet
    • godkjenning av navn på ny menighet
    • andre saker som eventuelt kreves av kirkeordningen og vedtektene
 
Milepæler i prosjektet
Styringsgruppen skal planlegge og arbeide for følgende milepæler i sammenslåingsprosessen:  
  1. Menighetskonferansene i de tre menighetene vedtar sammenslåing på respektive menighetskonferanser vår 2023.
  2. Styringsgruppen oppretter nødvendige interimskomiteer og utvalg fortløpende ved behov. Menighetsrådene forslår medlemmer til interims nominasjonskomite.
  3. Valg av menighetsråd, komiteer/utvalg, godkjenning av budsjett og andre nødvendige forretninger gjennomføres og vedtas på stiftelsesmøte for ny menighet mai 2024. 
  4. Fungerende ny menighet er operativ fra august 2024.